Återuppfinna kundupplevelsen!

Translator Scandinavia deltog i den sjunde upplagan av Nordic Translation Industry Forum som ägde rum i Helsingfors den 22–24 november, och där företrädare för språkbranschen både från leverantörs- och köparsidan från hela Europa möttes. Programmet gav oss inblickar från de ledande och mest innovativa aktörerna i vår bransch och vi kom hem med nya insikter. Några av höjdpunkterna från konferensen var:

1. Dina kunder vet sällan vad du gör, se till att hjälpa dem att ta de rätta besluten.
Salvo Giammarresi från PayPal visade hur globalisering hanteras på köparsidan. Han beskrev de olika scenarier som företag kan ha för globalisering, där ledning och medarbetare mycket oftare än man tror inte har en aning om vad det innebär att lokalisera en produkt för en annan marknad, eller hur vi inom översättningsbranschen arbetar. Det är något som man har misstänkt länge, men det är alltid bra att bli påmind.

2. Utvecklingen och mängden lösningar inom programvara för tolkning är fantastisk och det finns en lösning för varje behov. Nu kan du resa runt i världen med din personliga tolk i fickan!
NTIF hade i år fokus på tolkning och ett antal företag med programvaror för tolkning (TulkaInterprefyInteractioTikktalkYoupret och Kudo) fick möjlighet att presentera sina lösningar. Tolkbranschen genomgår i dagsläget grundläggande förändringar. Utvecklingen av bredbandskapacitet har gjort mångspråkig streaming till verklighet och hjälper människor att kommunicera enklare än någonsin tidigare.

3. Lokalisering är inte något som kan ”fixas” i efterhand!
Tarja Karjalainen från Polar Oy berättade om hur programvaruföretag bör förbereda för lokalisering, fördelarna med dedikerade lokaliseringsgrupper och vilka samarbeten som bör ingå i processerna. Måsten för att lyckas:
• Investera i teknik
• Sköt om och vårda din terminologi, dina översättningsminnen och dina processer
• Kommunicera med din översättningspartner
• Automatisera så mycket som möjligt

4. Operativa innovationer räcker inte – vi måste återuppfinna kundupplevelsen!
I en värld som domineras av de fem stora, Apple, Google, Amazon, Facebook och Microsoft, behöver våra kunder proaktiva partners istället för passiva leverantörer! Tack för påminnelsen Robert Etches!

Framtiden är här. Om du vill höra mer om vår bransch eller om hur vi jobbar för att finnas för våra kunder, ring eller mejla, vi hörs!

 

 

 

Offert Ring mig